Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą biznes internetowy, korzysta z możliwości reklamowania się poprzez Google AdWords.
Jest to system reklamowy Google, który umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych (kierujących do naszej strony) w wynikach wyszukiwania oraz na stronach, które podjęły współpracę w ramach Google AdSense (serwisu reklamowego Google’a, który obejmuje m. in. banery, duże portale jak Onet czy WP oraz blogi itp.). Z każdym dniem znaczenie tego sposobu reklamowania strony internetowej wzrasta, dlatego warto byłoby się zastanowić w jaki sposób należy rozliczać w firmie Google Adwords.
Należałoby zacząć od tego, że zakładają konto w Google AdWords przedsiębiorca musi zaznaczyć, że będzie ono wykorzystywane w jego działalności gospodarczej. Jest to związane z tym, że w przypadku osób prywatnych to do firmy Google należy odpowiedzialność odprowadzania podatku VAT, natomiast na fakturach wystawianych przedsiębiorcom korzystającym z Google AdWords znajduje się uwaga „Usługi objęte wycofaniem opłaty – odbiorca musi samodzielnie obliczyć podatek VAT, zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady 2006/112/WE” i co za tym idzie – właściciele firm muszą pamiętać o obowiązku odprowadzenia podatku VAT. Faktura za usługę Google AdWords powinna pojawić się na koncie klienta po zakończonym miesiącu.
Dlaczego to przedsiębiorca musi rozliczyć się za wykupioną usługę?
Dlatego, że według polskich przepisów podatkowych, nabywca jest zobowiązany do naliczenia podatku od usługi w przypadku, gdy zakup jest dokonywany od zagranicznego kontrahenta, a za takiego uznaję się spółkę Google Ireland Ltd – mówimy wtedy o imporcie usług. Należy pamiętać jeszcze o tym, że przedsiębiorca korzystający z AdWords musi być zarejestrowany jako podatnik VAT-UE – pozwala to na dokonywanie transakcji wewnątrzwspólnotowych (transakcji kupna/sprzedaży pomiędzy podmiotami działającymi w państwach członkowskich Unii Europejskiej). Aby to zrobić należy dokonać zgłoszenia za pomocą formularza VAT-R. Warto wiedzieć, że zakładając konto w systemie Google AdWords należy podać w ustawieniach numer NIP-EU, który zostanie nam przydzielony po zarejestrowaniu się jako VAT-UE – wtedy nasz europejski NIP zacznie pojawiać się na fakturach. Dodatkowo, należy spersonalizować preferencje płatności na koncie AdWords (m. in. sposób płatności, źródło płatności czy cel reklamy).
W przypadku czynnego podatnika VAT należy doliczyć 23% podatku do kwoty figurującej na fakturze za Google AdWords (jest to standardowa wysokość podatku dla tego rodzaju usług). Transakcję tą należy ująć zarówno jako zakup jak i sprzedaż, a więc jest ona neutralna dla podatnika – nie przynosi zysków czy strat. Podatnicy zwolnieni z VAT nie mogą rozliczyć podatku od zakupów, przez co muszą wpłacić do właściwego urzędu skarbowego doliczony VAT.
Większość przedsiębiorców korzysta jednak z usług biur rachunkowych, dzięki czemu nie muszą rozliczać tego podatku sami – wystarczy, że będą regularnie wysyłać faktury za Google AdWords do księgowego.